Eerst komt mama, dan de rest

Dat klinkt even heftig, hè? Nou, toch is het echt zo.

De reden dat ik dit blogartikel vandaag schrijf, is omdat ik laatst in de studio weer een kersverse mama had die haar ogen tijdens de newbornshoot amper open kon houden. Ze was een week na de geboorte van haar kindje compleet afgepeigerd, omdat ze niet wist hoe en wanneer ze momenten voor zichzelf kon nemen. En dat begon haar parten te spelen.

Vaak zie ik vermoeide, bezorgde, en toch ietwat gespannen nieuwe mama’s die het allerbeste voor hebben met hun pasgeboren baby, maar dan heel eerlijk toegeven dat ze niet weten hoe ze het allemaal moeten doen, met zo’n kleintje. En ik weet dat uit eigen ervaring ook nog van mijn eigen kraamweken. En dan bedoel ik de kraamperiode van BEIDE kinderen, jawel! Want bij de tweede denk je het allemaal wel te weten, maar kom je erachter dat je toch weer een hoop vergeten bent en dat is heel confronterend. Helaas kreeg ik bij de bevalling geen boekje mee met “Hoe moet dat nou eigenlijk, mama zijn?”

Voor jou, mocht je een kleintje verwachten, wil ik mijn eigen lijstje met ‘goede raad’ opsommen. En ik hoop dat je wat aan mijn woorden mag hebben. Bookmark desnoods dit artikel, zodat je het straks ’s nachts tijdens het voeden van je kindje nog eens kunt nalezen, als een soort geheugensteuntje. Maar geloof me, als jouw baby er straks is, dan ga je, net als alle mama’s die jou zijn voorgegaan, in een aantal van de onderstaande ‘valkuilen’ stappen. Ook al doe je nog zo je best om alles te balanceren en goed voor jezelf te zorgen.

Feit is dat je leven nu eenmaal drastisch verandert als je baby er is. Dingen die vanzelfsprekend waren (even onder de douche springen, het huis uit gaan met alleen je tas, telefoon en sleutels), blijken ineens de ingewikkeldste taken op de agenda te zijn! Je leventje staat op zijn kop!

Dus neem een kop thee (of voed je kindje lekker verder, terwijl je dit midden in de nacht leest in de babykamer) en lees op je gemak mijn tips door die je kunnen helpen bij het goed voor jezelf zorgen tijdens je kraamperiode (en nog lang daarna).

Slaap

De eerste dagen na de geboorte van je baby is alles nog vrij eenvoudig. Je hebt kraamzorg, je krijgt alles uitgelegd en kunt heerlijk genieten van het ontbijt op bed, alle kaartjes die binnenstromen om je te feliciteren met je kleintje, gewoon bijkomen. Je partner is vaak een paar dagen vrij, dus dat is heel prettig, want je bent er samen voor je baby. Maar zoals je in een vliegtuig bij een noodgeval eerst je eigen zuurstofmasker en reddingsvest moet aantrekken en dan pas bij je kinderen, zo moet je dit ook doen als je zorgt voor je baby. Klinkt best heftig, dat weet ik. Maar wat ik bedoel te zeggen, is dat je pas goed voor je kindje kunt zorgen, als je goed voor jezelf zorgt. Je hebt je energie hard nodig om te herstellen van je bevalling, en rust jij goed uit, dan ben je in optimale vorm om voor je baby te zorgen. Bovendien kun je veel beter genieten van alles.

Als je goed uitrust, en je tegelijk met de baby ’s middag een dutje doet, dan kun je er ’s nachts ook beter tegen als je uit bed moet om je kindje te voeden. En ’s avonds voor de tv hangen, is heel verleidelijk, maar een uurtje vroeger naar bed doet wonderen. Soms is overdag in bed of op de bank liggen met een boekje al voldoende om even te rusten. Je hoeft niet altijd te slapen. Gewoon uit het raam staren en mijmeren is ook fijn!

Ik weet nog hoe ik als een gek ging opruimen en wassen draaien, als mijn baby sliep. Want dan ‘had ik mijn handen vrij’. Wat nam ik weinig rust! Zelfs in het weekend, als mijn vriend thuis was en voor de baby kon zorgen. Dan nog wilde ik er ook bij zijn en kon ik slecht ontspannen. Dat heb ik wel geweten, want mijn herstel duurde veel langer en ik heb een hele zware dip gehad, drie maanden na de geboorte. Waarom? Omdat ik gewoon te moe was en mezelf geen rust gunde. Maar ja, toen moest ik wel, al was het eigenlijk een beetje te laat.

Eten

Voor een goed herstel, moet je ook goed eten en drinken. Alle energie uit je voeding heb je echt nodig! Van je kraamhulp krijg je overdag voldoende gezond eten en krijgt je lichaam de juiste voedingsstoffen binnen. Maar als de kraamzorgtijd er voor de dag weer op zit, dan moet je zelf voor je avondprakje zorgen. Dan is het heel makkelijk om eens een maaltijd minder gezond te eten of helemaal niet te eten. Dus vraag je partner om een lekkere en gezonde avondmaaltijd. Of schakel hulp in! Misschien kunnen vrienden of familie eens een potje eten komen brengen voor ’s avonds. Om hulp vragen op dit punt, is geen schande. Sla geen maaltijden over, want dan voel je dat je energie tekort komt. Dus ik kan je aanraden op uur en tijd te eten, dat zal je herstel ten goede komen. Oh ja, en af en toe een lekkere ongezonde, vette hap is natuurlijk ook helemaal okay! Je wil geen stress hebben over eten, toch?

Druk-druk-druk

Vrouwen van nu zijn al heel snel na de bevalling met van aaaaaalles bezig. Alsof je niets mag missen! De smartphone ligt in het bed of op het nachtkastje, alle leuke telefoontjes en appjes moeten beantwoord, mails worden even gecheckt op de telefoon of de laptop. Al ‘multi-taskend’ vliegt zo de kraamperiode voorbij. Maar wat is eigenlijk belangrijk? Door te snel weer teveel te doen, kun je enorm oververmoeid raken. En geloof me, want ik spreek uit eigen ervaring. De kraamperiode van mijn tweede viel precies samen met onze verhuizing naar Vught. Er moest verbouwd worden in huis en in de studio, en ik regelde alles wel ‘even’. Want, zo dacht ik dan zelf: ik heb toch drie maanden vrij! En oh ja, voor de baby zorgen dat deed ik dan wel tussen het klussen door. Zo sliep zij lekker in haar geïmproviseerde campingbed in de nieuwe kamer van mijn oudste en stond ik sierlijsten te plakken en te verven in haar nieuwe babykamer. Of ik rende van bouwmarkt naar tegelboer, maakte moodboards, en bestelde de juiste verven en gordijnstoffen. Ook ging ik veel te vroeg weer aan de slag en plande ik mijn eerste newbornfotoshoots in tijdens mijn kraamverlof, omdat ik geen werk wilde missen.

Na 3 maanden zonder rust (en geloof me, ik heb écht wel genoten van mijn lieve kleine baby!) kwam er een enorme dip, omdat ik gewoon totaal 200% OP was. En toen moest ik wel rust nemen. Al was dat eigenlijk een beetje aan de late kant en het was niet nodig geweest.

Dus: trek je lering uit mijn voorbeeld en stel je prioriteiten opnieuw eerlijk en goed voor jezelf vast. Trek de stekker uit de deurbel, leg je telefoon ver weg of zet ‘m gewoon uit (jawel! dat kan!) en neem tijd voor jezelf. Je kraamperiode is een enorm cadeau om te genieten van je snelgroeiende baby, om bij te komen en te beseffen hoe jij en je oude leventje ontzettend en voor altijd (in positieve zin) zijn veranderd. Die telefoon en dat werk dat kan wel wachten, heus: de wereld draait wel door. Moeder worden is hard werken, maar een prachtige klus!

Carpe diem

En in het verlengde van het punt hierboven kan ik aanraden dat je die strakke planning wat meer leert loslaten. Probeer stil te staan in het moment. Want een kind leert je al gauw dat je dingen nu eenmaal niet meer zo gemakkelijk kunt plannen. Je bent nooit meer precies op tijd ergens, maar altijd ‘rond de klok van’, omdat je onverwachtse vieze luiers of slaapjes niet kunt timen. Of omdat je die kinderwagen gewoon niet in drie ‘handige’ stappen ingeklapt en achter in de auto krijgt zonder dat het koud zweet je uitbreekt…

Het begint vaak al met de kraamhulp die dingen anders doet dan jij in jouw eigen huis, en dat je je partner laat koken en rommelen in de keuken zonder dat jij er controle over hebt. Of dat hij de was anders sorteert en opvouwt dan jij dat zou doen. Moeilijk, hé? Zoals Elsa van Frozen zingt: ‘Let it go, let it go!’ Het is allemaal goed. Geniet gewoon van je dag. Probeer niet teveel te willen controleren en relax. Elke dag is weer anders, en vooruitkijken in de tijd kun je niet. Voor je het weet, ben je weer aan het werk en plan je zelf je weekindeling. Maar voor nu is het okay om gewoon dingen te laten gebeuren. Geloof me, je wordt er een stuk relaxter van.

Eerlijk

Veel mensen hoor je praten over ‘die roze wolk’ en ik ken vele gevallen waarin nieuwe ouders en vooral vrouwen met volle teugen genieten van het geknuffel en gesnoezel met hun pasgeboren baby. Ze voelen zich top en genieten van die kleine dingetjes als friemelteentjes, badjes, haartjes kammen, samen lachen en geluidjes maken. Maar toch hoor ik ook veel vrouwen zeggen dat ze het zo zwaar vinden. En dat ze soms zo moe zijn dat ze er gewoon niet toe komen om van hun kraamtijd te genieten. Ik heb zelf ervaren dat het echt helpt om niet de schone schijn op te houden. Ik hoefde niet stoer te zijn en mijn vermoeidheid weg te wuiven met een laag make-up en een glimlach. Op dagen dat het wat minder gaat, kun je ook gewoon eerlijk zeggen dat je een baaldag hebt! Je bent gewoon niet van de ene op de andere dag een perfecte moeder (bestaan die eigenlijk wel?), die alles in het gareel heeft, en met versgelakte nagels en geföhnd haar in het kraambed zit te stralen en alles en iedereen aan kan. Nee, Wonder Woman voelde ik me echt niet in het begin. En wat blijkt als je eerlijk vertelt hoe je je voelt op een baalmoment? Je zus, of je vriendin heeft dat ook gehad! En dan komen de verhalen los. En het geeft je heel veel kracht als je elkaar kunt aanhoren en elkaar erkenning kunt bieden in de mooiste en moeilijkste baan ter wereld: mama zijn. Vrouwen onderling kunnen elkaar enorm veel steun bieden. Er is altijd wel een vriendin die weet hoe je iets oplost, omdat zij jou al is voorgegaan toen haar kleintje geboren werd.

Zo zie je maar, met de bovenstaande tips kun je voor jou een ontspannen, rustgevende en fijne kraamtijd creëren. En dan blijft er veel tijd over om lekker van je baby te genieten en samen elke dag met een brede glimlach te beginnen! De vijf tips hierboven zijn uit mijn eigen ervaring geschreven en ik ben geen dokter, onthoud dat goed. Maar het zijn wel tips die zijn ontstaan uit de praktijk van mijn eigen leven met twee jonge kinderen en ze vallen eigenlijk goed uit te voeren voor iedereen. En ook dit lijstje is niet volledig of een must. Geen stress, hè? De ene dag zal punt 1 goed lukken en de andere dag krijg je er misschien 3 voor elkaar. Ook daarin leer je als moeder je eigen weg wel te vinden. Al met al komt het neer op: vertrouw op je gevoel. Als dat goed zit, dan volgt de rest meestal vanzelf.

 

Ik hoop dat je het leuk vond dit artikel te lezen. Ik zou het leuk vinden als je in het commentaarveld hieronder jouw mening over een ontspannen kraamtijd of over dit artikel achterlaat. Misschien heb je aanvullende tips die absoluut niet in dit lijstje mogen ontbreken. Vul ze in! Want dan kan jouw informatie andere moeders misschien weer verder helpen. Je mag me ook altijd een mailtje sturen.

Wil je dit verhaal delen? Dan mag dat ook! Onder het artikel staan de knoppen voor de verschillende social media kanalen waarop je deze blog kunt delen.

En wil je nog eens even lachen heel hard lachen? Dan heb ik hier een heel grappig filmpje voor je van Michael McIntrye. Hij vertelt o.a. over hoe je je huis verlaat, als je eenmaal kinderen hebt. People without kids, they don’t know! Een feest van herkenning voor alle ouders onder ons!

Bedankt voor het lezen van mijn blog enne, vergeet niet: carpe diem, hè!

Groetjes,

Yvonne

Laat een reactie achter